מאמר ״לא היו ימים טובים לישראל״ תשמ"ז #2 (קונטרס ט"ו באב - תש"נ) - הרב יעקב גולדשמיד
תיאור
*המשכת עתיק בט"ו באב ושלימות הלבנה* בשיעור זה נעמיק בהבנת עניין ט"ו באב כיום טוב לישראל, ונבחן כמה פרטים ודקויות באופן עבודת ה' זו. נלמד כיצד שלימות הלבנה הפיזית מקבילה לגילוי הרוחני של עתיק שנמשך בחודש אב, ונבין את החינוך החסידי העמוק שבהבנת הגלות כתהליך גאולתי. *הנקודה המרכזית בשיעור* הרבי מעמיק בהבנת הקשר בין ט"ו באב כיום של שלימות הלבנה לבין הגילוי הרוחני שמתרחש באותו זמן. השאלה המרכזית היא כיצד ניתן לקשר בין השלימות הפיזית של הלבנה - שהיא קבועה ואינה משתנה מבחינת מהותה - לבין הגילוי החדש של עתיק שנמשך בחודש אב. הרבי מתרץ שתכלית הלבנה היא להאיר על הארץ, ולכן כשהיא מתגלה בשלימותה בט"ו בחודש, היא באמת מקיימת את תפקידها במלואו. החינוך החסידי העמוק הוא שהגלות עצמה היא חלק מתהליך הגאולה, וכמו שאחרי החורבן נולד משיח, כך גם ט"ו באב הוא גילוי של הגאולה שכבר מתחילה להתגלות. (עמוד קע"ח) *עיקרי השיעור* * *גילוי עתיק בט"ו באב* - הרבי מסביר שט"ו באב הוא זמן של גילוי עתיק שנמשך מהירידה הגדולה שהיתה בתשעה באב, כפי העיקרון ש"כמה שהירידה עמוקה יותר, העלייה גבוהה יותר" * *השאלה על שלימות הלבנה* - הקושיה המרכזית היא כיצד ניתן לקשר בין השלימות הפיזית של הלבנה, שהיא קבועה ולא משתנת, לבין הגילוי הרוחני החדש שמתחדש בט"ו באב * *התירוץ על תכלית הלבנה* - הרבי מתרץ שתכלית הלבנה היא להאיר על הארץ, ולכן כאשר היא מתגלה בשלימותה בט"ו בחודש, היא באמת מקיימת את מהותה ותפקידה במלואו * *הקשר לגילוי הגאולה* - ט"ו באב קשור לעניין הגילוי בכלל, שכן כל החידושים שמתרחשים בזמן הזה הם גילוי של דברים שכבר היו קיימים, וכמו שאחרי החורבן נגלה הולדת המשיח * *החינוך החסידי* - הגלות עצמה היא חלק מתהליך הגאולה, והחורבן נועד להביא לבניין בית המקדש השלישי שיהיה נצחי, שכן הבניינים הראשונים היו מבנה דבר נש וצריך בניין דקדושה ברוך הוא