הלכות בית הבחירה פרק א' להרמב"ם #2 - כולל בוקר יום שני י״ח תמוז תשפ״ה - הרב שמואל רבינוביץ
תיאור
בשיעור זה נצלול לעומק עניין בניית בית המקדש לפי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, ונבחן כמה פרטים ודקויות באופן עבודת ה' זו. נכיר את השורשים ההלכתיים והמקראיים של מצוות עשה זו, ונבין את התפתחותה ההיסטורית של השכינה במקומות השונים. *הנקודה המרכזית * הרמב"ם מיסד כי בניית בית המקדש היא מצוות עשה הכוללת שני עיקרים: הקרבת קורבנות ועלייה לרגל שלוש פעמים בשנה. המצווה לא קיימת מיד עם כניסת ישראל לארץ, אלא רק לאחר שהקדוש ברוך הוא הניח להם מכל אויביהם סביב, דבר שהתרחש רק בימי דוד המלך. מכאן ואילך, כשנבנה המקדש בירושלים, נאסרו כל המקומות האחרים לעבודת ה', והמקום נקבע לדורי דורות בהר המוריה. *עיקרי השיעור* * **מקור המצווה**: מחלוקת בין הרמב"ם לסמ"ג - הרמב"ם למד ממקדש "ועשו לי מקדש" ואילו הסמ"ג למד מ"והיה המקום אשר יבחר השם", מה שמשפיע על הבנת זמן קיום המצווה * **התפתחות היסטורית**: המשכן עבר ממקום למקום - גלגל (14 שנה), שילה (369 שנה), נוב וגבעון (57 שנה), עד שהגיע לירושלים לנצח, כשכל מקום היה "לפי שעה" בלבד * **תנאי לבניית המקדש**: המצווה מותנית בהשקטת האויבים, כפי שלמדנו מדוד המלך שאמר "הנני יושב בבית ארזים וארון האלקים יושב בתוך היריעה", ורק אז יכול היה לצוות על הבניה * **מבנה בית המקדש**: כולל שלושה חלקים עיקריים - אולם, קודש וקודש הקודשים (הנקראים יחד "היכל"), הכל מוקף בעזרה, וכלי המקדש ממוקמים במקומותיהם המיועדים * **שאלת הכלים**: דיון עמוק האם כלי המקדש (מזבח, כיור, מנורה וכו') הם מצוות נפרדות או חלק ממצוות כללית של בניית בית המקדש - מחלוקת עיקרית בין הרמב"ם לרמב"ן בהבנת מהות המצווה --- *השיעור מבוסס על הלכות בית הבחירה פרק א' להרמב"ם, ונאמר ביום שני י"ח תמוז תשפ"ה על ידי הרב שמואל רבינוביץ*