״מצוות ביכורים - תחילת הדרך בעבודת השם״ - פ׳ כי תבא - יום ראשון י״ד אלול תשפ״ה - הרב שמואל רבינוביץ
תיאור
*תקציר השיעור* בשיעור זה נחקרים עמקי מצוות ביכורים מפרשת כי תבוא, ונבחנים כמה פרטים ודקויות באופן עבודת השם זו. השיעור מתמקד בעיקרון שבן אדם צריך להכיר בכך שכל מה שיש לו הוא מהקדוש ברוך הוא, ולכן עליו להקדיש את ראשית מעשיו ופירותיו לשמיים. זוהי לא רק מצוות הבאת פירות ראשונים, אלא גישת חיים יסודית של הכרת הטוב והבנה שכל דבר שקורה בחיים הוא בסיעתא דשמיא. הנקודה המרכזית: ביכורים מלמדים אותנו על יסוד מרכזי בעבודת השם - שהדבר הראשון תמיד צריך להיות לקדוש ברוך הוא. כמו המודה אני בבוקר שהוא "ביכורי הבוקר", כך גם בכל התחלה חדשה בחיים צריך לזכור מיד שהכל מהשם ולהקדיש את הראשונה לשמיים. זוהי גישה שמשנה את כל האופן שבו בן אדם ניגש לחיים - במקום לראות את עצמו כבעלים, הוא רואה את עצמו כמקבל ברכות שצריך להחזיר תודה עליהן. *עיקרי השיעור* *ההתניה לביכורים* - המצווה מתחילה רק אחרי כיבוש וחלוקת הארץ, כשיש מנוחה ושלווה, ורק בשבעת המינים שבהם נתברכה ארץ ישראל *עיקרון הראשונות לשמיים* - כמו המודה אני שהוא ביכורי הבוקר, כך בכל דבר הראשון צריך להיות מוקדש לקדוש ברוך הוא, כביטוי להכרה שהכל מסיעתא דשמיא *הכמות על פי היכולת* - הביכורים מובאים בכלי על פי מצבו הכלכלי של האדם, אך התנא מגביל את הכמות - הקדוש ברוך הוא לא דורש דברים "בומבסטיים" אלא מעשה קטן בלב גדול *ספור ההיסטוריה* - המביא ביכורים מספר את כל התהליך מלבן ועד היום, כדי להזכיר לעצמו מאיפה בא ולבוא במאור פנים ובהכרת הטוב אמיתית *השמחה במתן *- "ושמחת בכל הטוב" - הביכורים צריכים להינתן בשמחה גדולה, מתוך הבנה והערכה למקום שממנו הגיע האדם ולמקום שבו הוא נמצא עכשיו