לקוטי שיחות חלק י׳ פ׳ נח - כשאדם רואה רע בחברו - זה סימן שאותו רע קיים בו עצמו - הרב יוסף יצחק הבלין

תאריך: יום שישי ב׳ חשון תשפ״ו משך: 21:53 צפיות: 44 הרב יוסף יצחק הבלין נושא: חסידות פרשה: נח

תיאור

*תקציר* *הרעיון המרכזי:* כשאדם רואה רע בחברו - זה סימן שאותו רע קיים גם בו עצמו. *הבעיה שנשאלת:* הפסוק אומר על שם וחם (בני נח) "ופניהם אחורנית ואת ערות אביהם לא ראו" - למה צריך לומר פעמיים שלא ראו? הרי "פניהם אחורנית" כבר משמע שלא ראו! *התשובה (על פי הבעש"ט):* **עיקרון יסוד:** כשאדם רואה פגם בחברו, זה מראה שיש בו (באדם הרואה) את אותו הפגם. כי הקב"ה לא ברא שום דבר לבטלה - אם הראה לך את הפגם הזה, יש בכך כוונה. *הבחנה חשובה:* - ✓ **מותר וצריך לראות:** שיש משימה לתקן את חברך - ✗ **אסור לראות:** את הרע עצמו, את הפגם בפני עצמו *ההסבר על הפסוק:* - *"ופניהם אחורנית"* = ראו שצריך לכסות (תפקיד לתקן) - *"ואת ערות אביהם לא ראו"* = אבל לא ראו את העריה עצמה (לא התמקדו ברע) *ההוראה המעשית:* כשרואים יהודי במצב לא טוב: - *כן:* ראה את החובה שלך לעזור ולתקן - *לא:* אל תתמקד ואל תרגיש את הרע שבזולת *המסר:* ראה רק את הצד החיובי - שניתנה לך הזדמנות לעשות טובה ולתקן.