מאמר ״בלע המוות לנצח״ 1# יום ג' פ' דברים, ה' מנחם-אב, ה'תשכ"ה - הרב יעקב גולדשמיד
תיאור
*בלע המוות לנצח - תיקון חטא עץ הדעת לעתיד לבוא* *תקציר השיעור* בשיעור זה מתבאר הקשר העמוק בין חטא עץ הדעת, מציאות המוות בעולם, ותיקון השלמות העתידי כאשר "בלע המוות לנצח". המאמר פותח בהבנה שבעתיד לבוא לא יהיה מוות, והדבר קשור לביטול רוח הטומאה מהארץ. לפני חטא עץ הדעת היה הפרדה ברורה בין טוב ורע. הרע היה קיים אבל מובדל לחלוטין מהטוב, והאדם יכול היה לבחור בטוב ללא כל תערובת עם הרע. אדם הראשון וחוה "לא התבוששו" כי כל המציאות הגשמית הייתה בטלה לאלוקות ומקודשת. החטא יצר תערובת טוב ורע בכל מציאות. מאז אין דבר בעולם שאין בו תערובת של טוב ורע, גם במעשים הקדושים ביותר. מכיוון שהחיים קשורים לקדושה ("אתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום"), והרע מביא מוות רוחני ובהמשך גשמי, נוצר המצב שבו האדם לא יכול להיות נצחי כי הרע שבו אסור שיהיה נצחי. הקדוש ברוך הוא ברא את עץ החיים כתרופה לחטא עץ הדעת, אבל לאחר החטא נאסר על האדם לאכול ממנו, כי אחרת גם הרע שבו היה נעשה נצחי. השיעור מתמודד עם השאלה: מדוע בזמן שלמה המלך, שהיה גילוי אלוקי נעלה בעולם, עדיין לא הייתה השלמות המוחלטת? התשובה היא שהגילוי אז היה "מאחוריים" ולא "פנימיות", ועדיין נשארה מציאות של חיצוניות שלא התבטלה לחלוטין. בעתיד לבוא, לעומת זאת, יהיה גילוי פנימי שמבטל את כל החיצוניות ומחזיר את המצב לשלמות שלפני חטא עץ הדעת, אבל ברמה נעלית יותר. --- *הנקודה המרכזית* השיעור מגלה את הקשר הפנימי בין חטא עץ הדעת למציאות המוות, ואת התיקון השלם שיתגלה לעתיד לבוא. חטא עץ הדעת לא רק הביא עונש של מוות, אלא יצר מציאות חדשה של תערובת טוב ורע בכל דבר. מכיוון שהחיים תלויים בדביקות באלוקות, והרע מנגד לאלוקות, נוצר הצורך במוות כדי למנוע נצחיות של הרע. בעתיד לבוא, כאשר יתבטל רוח הטומאה לגמרי, יחזור המצב לשלמות אך ברמה נעלית יותר מלפני החטא, וכך יתקיים "בלע המוות לנצח". --- *עיקרי השיעור* * **הקשר בין חטא עץ הדעת למוות** - החטא יצר תערובת טוב ורע בכל מציאות, ומכיוון שרע אסור שיהיה נצחי, נוצר הצורך במוות כדי למנוע נצחיות של הרע המעורב בטוב * **מהות החיים והמוות ברוחניות** - החיים קשורים לדביקות באלוקות ("אתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים"), בעוד המוות נובע מהניתוק מהאלוקות עקב מציאות הרע והטומאה * **השלמות החסרה בזמן שלמה המלך** - למרות הגילוי האלוקי הגדול בימי שלמה, עדיין נשארה מציאות של חיצוניות שלא התבטלה, כי הגילוי היה "מאחוריים" ולא פנימי מוחלט * **התיקון השלם לעתיד לבוא** - בעתיד יהיה גילוי פנימי שמבטל את כל החיצוניות לחלוטין, ויחזור המצב לשלמות שלפני חטא עץ הדעת אך ברמה נעלית יותר * **עץ החיים כתרופה וכבעיה** - עץ החיים נברא כתרופה לחטא עץ הדעת, אבל לאחר החטא נאסר השימוש בו כדי שלא יהיה נצחי גם לרע שהתערב בטוב