מאמר "החודש הזה לכם" תשל"ה #2 כ״ה אדר - הרב יעקב גולדשמיד
תיאור
בוא נצלול לעומקן של שלוש הדרגות הללו (בתי, אחותי, אמי) ואיך הרבי מלובביץ' הופך את הפירמידה כדי להסביר את כוחו של הדור שלנו. במאמר, הרבי מסביר שהדרגות הללו הן לא רק שמות חיבה, אלא מצבים תודעתיים של יהודי מול הבורא: 1. דרגת "בתי" (פסח - המקבל) בדרגה זו, הקשר הוא כמו בין אב לבת. הבת מקבלת את מזונותיה ואת חייה מאביה, ואין לה "ממילא" שום דבר משלה. במצרים: עם ישראל היה במצב של "ערום ועריה" – ללא מצוות וללא זכויות. הגאולה הייתה "אתערותא דלעילא" (התעוררות מלמעלה) מוחלטת. החיסרון: האדם מרגיש קטן, פסיבי, ואין לו חלק פעיל ביצירת הקשר. 2. דרגת "אחותי" (שבועות - השוויון) כאן הקשר עולה רמה למצב של אחים. אחים מגיעים מאותו שורש והם נמצאים בסטטוס דומה. במתן תורה: התורה ניתנה כדי שנוכל להבין את השכל האלוקי. כשאדם לומד תורה ומבין אותה, הוא הופך להיות "שותף". זה כבר לא רק "מלך ומשרת", אלא חיבור שבו השכל האנושי מתאחד עם השכל האלוקי. המעלה: יש כאן עבודה עצמית, הבנה והזדהות. 3. דרגת "אמי" (סוכות/יוה"כ - המשפיע) זו הדרגה המפתיעה ביותר. חז"ל אומרים שעם ישראל נקרא "אמי" לקדוש ברוך הוא. כמו שאם מעניקה חיים ומזון לילד, כך כביכול יהודי "פועל" אצל הקב"ה. כוח התשובה: על ידי תשובה (שהיא מעל התורה), יהודי יכול לשנות גזירות ולמשוך אורות חדשים לגמרי שלא היו קיימים קודם. היהודי הופך ל"בעל הבית" על הקשר. המעלה: שיא העוצמה של עבודת האדם. המהפך של הרבי: למה הגאולה היא דווקא בדרגת "בתי"? לכאורה, היינו מצפים שהגאולה תבוא כשאנחנו בשיאנו (דרגת "אמי"). אבל הרבי מחדש נקודה עמוקה: הביטול שבגלות: בזמן הבית, כשהבנו והרגשנו אלוקות (אחותי/אמי), ה"אני" שלנו היה נוכח. היינו דתיים ורוחניים כי זה היה "כיף" ומובן. בגלות (ובמיוחד היום), אנחנו לעיתים קרובות מרגישים "יבשים" (כמו במשל המקל). אנחנו מקיימים מצוות לא כי אנחנו תמיד "מרגישים אור", אלא כי כך הקב"ה ציווה. זהו הביטול של "בתי": זהו ביטול של עצם הנשמה. כשיהודי עושה מצווה למרות הקשיים, למרות הליצנות של העולם ולמרות שהוא לא מרגיש כלום – הוא מגלה קשר הרבה יותר עמוק מזה שמבוסס על שכל או רגש. הוא מחובר לעצמות של הקב"ה. השורה התחתונה: הגאולה העתידה תהיה בדרגת "ניסן" (גילוי מלמעלה) כי רק הגילוי האלוקי האינסופי יכול לגאול אותנו. אבל ה"מפתח" שמפעיל את הגילוי הזה הוא דווקא העבודה ה"פשוטה" וה"יבשה" שלנו בגלות, שנובעת מביטול מוחלט למלך. ----------------- תצרפו לקבוצת שיעורי קהילת חב"ד 770 רמת שלמה - ירושלים https://chat.whatsapp.com/BsgVS9UNUrp... בשידור חי ובשידור חוזר ! ב-6:40 : מאמר - הרב יעקב גולדשמיד ב-7:40 : מאמרים יסודיים - - הרב יוסף יצחק הבלין ב-8:40 : תורה אור - הרב יצחק מאיר וייס מ-10:40 עד 12:30 : כולל תפארת זקנים לוי יצחק - הרב שמואל רבינוביץ