מאמר "החודש הזה לכם" תשל"ה #1 כ״ה אדר - הרב יעקב גולדשמיד
תיאור
*1. המבנה הכפול של התורה: פנימיות מול חיצוניות* 00:00:44 הרב פותח בשאלת רש"י המפורסמת: מדוע התורה מתחילה בסיפור הבריאה ("בראשית") ולא במצווה הראשונה שנצטוו בה ישראל ("החודש הזה לכם")? הביאור החסידי מסביר שיש כאן חלוקה בין חיצוניות לפנימיות: *בראשית:* מייצג את "חיצוניות" התורה והעולם – האופן שבו ה' מתלבש בתוך הטבע והגבלותיו. *החודש הזה לכם:* מייצג את "פנימיות" התורה – הכוח היהודי שלמעלה מהטבע, היכולת של בני ישראל "לקדש" את הזמן ולשנות את המציאות. *2. מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע: מתי נברא העולם?* 00:03:51 הגמרא דנה האם העולם נברא בתשרי או בניסן. הרב מסביר את "התיווך הידוע" על פי תורת החסידות: 00:05:25 *בניסן עלה במחשבה:* ניסן מייצג את התוכנית האלוקית הראשונית, שהיא אינסופית ולמעלה מהגבלות. 00:06:26 *בתשרי נברא בפועל:* תשרי מייצג את ההוצאה מהכוח אל הפועל בתוך גדרי זמן ומקום מוגדרים. זהו המעבר מ"מחשבה" (פוטנציאל) ל"עשייה" (מציאות מוגבלת). *3. אתערותא דלעילא (ניסן) מול אתערותא דלתתא (תשרי)* 00:10:42 הרב מפתח את ההבדל המהותי בין שני החודשים בעבודת השם: *תשרי (עבודת האדם):* חודש של תשובה, המבוסס על "אתערותא דלתתא" (התעוררות מלמטה). האדם מתאמץ, זועק ומתקן את עצמו כדי להמשיך אור אלוקי. זהו תהליך מדורג ומוגבל לפי כוחו של האדם. *ניסן (גילוי אלוקי): *חודש של גאולה, המבוסס על "אתערותא דלעילא" (התעוררות מלמעלה). ה' נגלה על בני ישראל במצרים עוד לפני שהיו ראויים לכך מצד מעשיהם. זהו אור שלמעלה מהגבלה, הפורץ את חוקי הטבע. *4. ההבדל בין גשם לטל* 00:11:34 הרב משתמש במשל מהטבע כדי להסביר את ההבדל הרוחני: *גשם (תשרי): *הגשם נוצר מאדים שעולים מן הארץ (מלמטה למעלה). הוא מסמל שפע שמגיע בזכות עבודת האדם. *טל (ניסן): *הטל יורד מלמעלה באופן תמידי ואינו תלוי במעשי האדם. הוא מסמל חסד אלוקי אינסופי שאינו מוגבל על ידי התנהגותנו. *5. גאולת מצרים מול הגאולה העתידית* 00:14:31 *אולת מצרים הייתה בבחינת "בריחה":* בני ישראל היו צריכים לברוח מהרע של מצרים כי הם לא זיככו אותו, אלא רק קיבלו גילוי מלמעלה שביטל את הרע זמנית. 00:18:37 לגבי הגאולה העתידית, ישנה מחלוקת: לפי רבי אליעזר, הגאולה תלויה בתשובה (תשרי), ולכן היא תהיה חדורה בפנימיות האדם. לפי רבי יהושע, הגאולה תלויה רק בחסד ה' (ניסן), ולכן היא יכולה להתרחש בכל רגע. 6. הקושיה המרכזית לסיום 00:23:04 *הרב מסיים בנקודה למחשבה:* מצד אחד נפסק להלכה ש"אין ישראל נגאלים אלא בתשובה" (תשרי), אך מצד שני המסורת החסידית והמדרשים מדגישים ש"בניסן עתידין להיגאל" (למעלה מהעבודה שלנו). השיעור הבא אמור ליישב כיצד ניתן לשלב בין שני הקטבים הללו – עבודה עצמית (תשובה) יחד עם גאולה ניסית שלמעלה מהטבע.