כולל תפארת לוי יצחק יום ב׳ כ״ד אייר תשפ״ו - הרב שמואל רבינוביץ

תאריך: יום שני כ״ד אייר תשפ״ו משך: 100:58 צפיות: 32 הרב שמואל רבינוביץ נושא: כולל תפארת זקנים לוי יצחק

תיאור

שיעור שנמסר על ידי הרב שמואל רבינוביץ בכולל "תפארת לוי יצחק", ביום שני, כ"ד באייר תשפ"ו. להלן סיכום של הנקודות המרכזיות שנידונו בשיעור מתוך התמליל: 1. מניין בני ישראל במדבר (פרשת במדבר) היעדר מניין מדויק של יחידים: הרב פותח בשאלה לגבי המפקד של בני ישראל בפרשת במדבר. הוא שם לב שכאשר התורה מונה את השבטים (לדוגמה, ראובן, שמעון, גד), המספרים תמיד מעוגלים למאות או לעשרות (למשל, 46,500 או 54,400) ואין פירוט של יחידים (למשל, מספרים המסתיימים ב-1, 2, או 53). הסבר להשמטת היחידים: הכללה: כאשר מונים קבוצות עצומות של עשרות ומאות אלפים, היחידים הבודדים נכללים ונבלעים בתוך הכלל העצום ואין צורך למנותם בנפרד. מציאות משתנה: הרב מסביר שכאשר סופרים אוכלוסייה גדולה מאוד, המצב הדינמי (לידות בזמן הספירה) הופך ספירה מדויקת של יחידים לכמעט בלתי אפשרית, ולכן מציינים מספר כולל. עין הרע: עולה הסוגיה של "עין הרע" כאשר מונים אנשים. אמנם במפקד של התורה שהיה בציווי השם לא שולטת עין הרע (בניגוד לספירה רגילה), וכן ספירה על ידי מחצית השקל נועדה גם לכפרה, אך העיגול נועד להישאר במסגרת הכלל. 2. אור ההשתלשלות לעומת אור האינסוף (חנוכה, פורים וחגים) בחלקו האחרון של השיעור, הרב דן בהבדל המהותי שבין החגים מהתורה לבין חגי דרבנן (חנוכה ופורים), וכיצד הם קשורים לימות המשיח ולעתיד לבוא: ביטול החגים לעתיד לבוא: הרב מסביר את המושג לפיו "כל המועדים בטלים לעתיד לבוא חוץ מחנוכה ופורים". הביטול אינו אומר שהחגים נמחקים מהתורה (שהרי התורה נצחית ואינה משתנה), אלא מדובר על "ביטול של אור". האור האלוקי שמאיר בפסח, סוכות ושבועות הוא אור שיורד ב"סדר ההשתלשלות" (מוגבל לפי הכלים של העולמות). לעתיד לבוא, יתגלה אור כה עצום שלמעלה מסדר ההשתלשלות, שהאור של החגים הרגילים "יתבטל" בתוכו (כמו נר בצהריים). מעלת חנוכה ופורים: בניגוד לחגים מהתורה, הנסים של חנוכה ופורים נמשכו מספירת ה"כתר" – דרגה אלוקית שלמעלה מסדר ההשתלשלות ולא מוגבלת. מכיוון שהם נובעים מכוח האינסוף, האור שלהם לא יתבטל גם לעתיד לבוא כאשר יתגלה כוח האינסוף במלואו (״עין בעין יראו״). הודיה לעומת התגלות: כיום אנו נמצאים במצב של "הודיה" (אנו מודים לקדוש ברוך הוא על הנסים בחנוכה אך לא משיגים את מלוא עוצמת האור). לעתיד לבוא, נחווה "התגלות" ברורה וגלויה ("עין בעין"), ואז נבין באמת את העוצמה של אותו אור אלוקי שמעל למידות.