מאמר ״להבין ענין רשב״י #4 ואחרון - תשמ״ה (מוגה) - הרב יעקב גולדשמיד
תיאור
סיכום החלק הרביעי והאחרון בשיעורו של הרב יעקב גולדשמיד על המאמר "להבין עניין רשב"י" (תשמ"ה): 1. החיבור בין שם הוי"ה לשם אדנ"י: המאמר מסביר את השבח "מן פני האדון הוי"ה". שם הוי"ה הוא שם העצם (הבורא כפי שהוא לעצמו), ושם אדנ"י מבטא את היותו "אדון לכל בריותיו" – הנהגה המצמצמת את האור עבור נבראים שמרגישים את עצמם כ"יש" נפרד. כוחו של רשב"י הוא בחיבור בין השמות: המשכת אור העצמות (הוי"ה) לתוך המציאות הנמוכה ביותר (אדנ"י), כך שגם הנבראים המוגבלים ("בריות בעלמא") יחושו בביטול מוחלט לאלוקות. 2. עלייה לרגל וראיית אלוקות: מוסבר הקשר לעלייה לרגל: "כשם שבא לראות כך בא ליראות". בבית המקדש הייתה ראייה מוחשית של אלוקות שפעלה ביטול עמוק יותר מהבנה שכלית בלבד. בראייה כזו האדם "נעלם" בתוך האור האלוקי (דרגת "השתחוויה") [00:03:22 - 00:07:28]. הגילוי הפנימי הזה מושג דווקא על ידי "עבודת הבירורים" – הקרבת קורבן מן הבהמה (המייצגת את הנפש הבהמית הנמוכה) היא שמאפשרת את גילוי פנימיות האלוקות ("יושר יחזו פנימו"). 3. ל"ג בעומר – ביטול המחיצות: ל"ג בעומר חל בדרגת "הוד שבהוד" – בירור עיקרי המידות. רשב"י פעל לביטול המחיצות בין העולמות העליונים לתחתונים ולהמשכת אור ה"יחידה" שבנפש עד למטה מטה [00:13:37 - 00:17:17]. השמחה ביום זה היא "שמחה פורצת גדר". מובא הסיפור על האר"י הקדוש שהוכיח את ר' אברהם הלוי על אמירת "נחם" (תפילת אבל על חורבן) בל"ג בעומר, כדי להדגיש שבגילוי של רשב"י אין מקום לעצבות או להגבלות הגלות [00:18:04 - 00:19:03]. 4. סיום – הקשר למשיח: עבודתו של רשב"י היא הכנה לביאת המשיח, שיחבר בין עבודת הצדיקים לעבודת בעלי התשובה. הפצת מעיינות פנימיות התורה היא הדרך להביא את הגאולה האמיתית והשלמה במהרה. לסיכום: המאמר מבאר שרשב"י גילה את האפשרות לחיות בתוך המציאות הגשמית מתוך ביטול מוחלט לבורא, ובכך סלל את הדרך לגאולה העתידית שבה "ייראו פני האדון הוי"ה" באופן גלוי לכל.