מאמר בחודש השלישי תשל״ד - מוגה - #6 - הרב יצחק מאיר וייס
תיאור
*דיון בשאלת התחדשות הדיבור האלוקי ומתן התורה מחדש בכל יום, על בסיס הביאור שבמתן תורה התרחש חיבור בין עליונים לתחתונים.* *1. יסודות החיבור בין עליונים לתחתונים* *1.1 הגדרת המושגים:* עליונים = למעלה מכל גדר מקום החיבור כולל שני כיוונים: עליונים ירדו למטה + תחתונים יעלו למעלה *1.2 החידוש במתן תורה:* הגילוי האלוקי שהתרחש היה למעלה מגדר זמן ומקום נקודת זמן אחת כללה את כל הזמנים התחתונים קיבלו גדר חדש - הם הפכו להיות "בלי מוקם" *2. הבעיה הפילוסופית - מדוע צריך התחדשות?* *2.1 השאלה המרכזית:* מדוע הקב"ה צריך לתת את התורה מחדש בכל יום? הרי דברי הקב"ה חיים וקיימים לעד *2.2 החידוד של הבעיה:* אם במתן תורה התגלה עניין שלמעלה מגדר זמן אז למה יש משמעות לתחדשות יומיומית? *3. הפתרון - ההבדל בין כוח לפועל* *3.1 העיקרון הכללי:* במתן תורה היה הגילוי באופן של "כוח" ו"נתינת כוח" כאשר יהודי לומד תורה - זה מעשה בפועל *3.2 התוצאה:* הגילוי האלוקי שמתחדש על ידי הלימוד בפועל הוא נעלה יותר זהו חידוש אמיתי ולכן צריך התחדשות מלמעלה *4. המשל והדוגמה* *4.1 משל בניית הבית:* אדם שרוצה לבנות בית מתמלא עונג מהדמיון כאשר הוא בונה בפועל - העונג עמוק יותר ואמיתי יותר *4.2 היישום:* כך גם בעבודת הלימוד - המימוש בפועל מעלה גילוי נעלה יותר *5. ההמשכה לדורות* *5.1 המסע ההיסטורי:* מתן תורה = נקודה ראשונית (כמו מולד הלבנה) הדורות = פיתוח והתפשטות הגילוי ימי דוד ושלמה = שיא ראשון של השלמות *5.2 הכיוון לעתיד:* ימי המשיח = השלמת התהליך הגילוי יתפשט "בכל הארץ בשובה" המימוש המלא של החיבור בין עליונים לתחתונים *מסקנה עיקרית* התחדשות מתן תורה בכל יום אינה רק חזרה על הקודם, אלא יצירת גילוי אלוקי נעלה יותר, כיוון שהוא מתרחש באמצעות עבודה בפועל של לימוד התורה, בניגוד לגילוי שהיה במתן תורה שהיה באופן של מתן כוח בלבד.