לקוטי תורה, פר' בהר, "והיה כי תבואו" #5 - הרב יצחק מאיר וייס

תאריך: יום חמישי כ׳ אייר תשפ״ו משך: 23:55 צפיות: 23 הרב יצחק מאיר וייס נושא: חסידות פרשה: בהר

תיאור

בשיעור זה, הרב יצחק מאיר וייס מבאר את אות ג' במאמר "והיה כי תבואו" מתוך "לקוטי תורה" לפרשת בהר. השיעור מתמקד בתהליך הרוחני שהופך את לימוד התורה ל"מזון" לנשמה, תוך שימוש במשל ארבעת שלבי הכנת הלחם. להלן סיכום הנקודות המרכזיות: 1. מטרת העבודה: "לכו לחמו בלחמי" המאמר מסביר כיצד הנשמה, שהיא בבחינת "יש נברא", יכולה להתאחד עם הבורא. הפתרון הוא דרך התורה – כאשר היהודי "אוכל" את התורה (מפנים אותה), הוא נכלל באלוקות [00:37]. 2. שלב הזריעה בנפש – ביטול ותפילה: בדומה לגרעין שצריך "להירקב" באדמה כדי להוציא את כוח הצומח, הנפש צריכה לעבור תהליך של ביטול ("מסירות נפש") בתפילה. התפילה היא השלב שבו היהודי מעורר את בחינת ה"אחותי" (החיבור הטבעי לה') וקובע במוחו ובלבו את ההתבטלות לאור האינסוף. רק לאחר ביטול זה, לימוד התורה שאחריו יכול להיות מאוחד באמת עם הנשמה ("תלמודו בידו") [00:05:01 - 00:09:40]. 3. שלב התחינה (טחינה): עבודה של "לב נשבר ונדכה". פירוק ה"יש" והגאווה של האדם עד שיהיה דק כקמח. השבירה הזו מכשירה את האדם להתקרב לאלוקות בצורה שלמה יותר [00:12:26 - 00:14:14]. 4. שלב הלישה – אהבה כמים: המים במשל מייצגים את אהבת ה' המאחדת ("מדבקת"). כפי שהמים מחברים את פירורי הקמח לעיסה אחת, כך הרצון להידבק בבורא ("אהבה כמים") מונע פירוד בין היהודי לאלוקות [00:15:27 - 00:17:08]. 5. שלב האפייה – אהבה כרשפי אש: האפייה נעשית בחום התנור, המייצג את עשר כוחות הנפש המתלהטים באהבת ה' עזה. יש הבדל בין "אהבה כמים" ל"אהבה כרשפי אש": המים מחברים ישויות, אך האש מפרקת ומפוררת את המציאות הגשמית של האדם ("תשתפך הנפש"). אהבה זו נובעת מהתבוננות בגדולת ה' ש"כולא קמיה כלא חשיב" (הכל לפניו כאין), מה שמביא לביטול מוחלט של מציאות האדם בתוך האור האלוקי [00:19:57 - 00:23:41]. סיכום המהלך: כדי שהתורה תהיה "בידו" ומאוחדת עם לומדה, על האדם להקדים תפילה של מסירות נפש, לעבור תהליך של שבירת הגאווה, ולהתמלא באהבת ה' – הן כחיבור (מים) והן כביטול המציאות העצמית (אש).